Rotfyllning

Varför rotfyllning?

En rotfyllning behöver genomföras när pulpan i en tand har blivit inflammerad eller infekterad. Pulpan är den innersta delen av tanden och det är där som tandens nerver och blodkärl finns. Men det finns även andra anledningar till varför man gör en sådan behandling. Exempelvis om en fyllning som har genomförts tidigare inte håller tätt för bakterier eller om du har fått ett slag mot tanden där slaget i sin tur har skadat pulpan.

Rotfyllning – steg för steg

Många patienter undrar hur det går till när en rotbehandling ska genomföras, därför ska vi nu förklara hur det går till steg för steg. Hur lång tid det tar att genomföra en rotfyllning är helt beroende från fall till fall. Ibland kan behandlingen ske på en gång och ibland krävs det en tillfällig bakteriedödande rotfyllning innan den slutgiltiga behandlingen ska genomföras. Själva rotfyllningen består av bakterietäta gummispetsar och cement som försluter rotkanalerna. Dessa används för att stänga till kanalerna som i sin tur leder till att bakterier inte längre kan komma ner. I samband med detta tar tandläkaren en röntgenbild för att säkerställa att gummispetsarna når det önskade djupet och att rotkanalerna är tillräckligt fyllda. Efter fyllningen kan tanden antingen byggas upp med en lagning eller en porslinskrona. Denna behandling tar oftast ett till två besök.

Vad kostar en rotfyllning?

Kontakta gärna oss via mail eller telefon så berättar vi mer!

Ont efter rotfyllningsbehandling?

Att rotfylla en tand gör inte ont! Vi tar alltid hand om våra patienter och bedövning erbjuds alltid. Om patienten har mycket tandvärk sedan tidigare så kan det ibland vara nervöst inför en rotfyllning. Vi bedövar alltid ordentligt så att hela behandlingen kan utföras helt smärtfritt.

Vad händer efter rotfyllningen?

Efter en rotfyllning är det inte helt ovanligt att några patienter kan uppleva ömhet från tanden. Detta kan ske efter rensning av tanden, men det kan även ske efter hela rotfyllningsbehandlingen. Det är mycket ovanligt att patienten upplever värk eller smärta efter påbörjad rotfyllning. Däremot upplever patienter ibland en liten ömhet. Detta är helt normalt och betyder inte att problem har uppstått. Det som är fördelen med rotbehandling är att patienten slipper dra ut hela tanden, mer om detta förklaras under rubriken Alternativ till rotfyllning. Vi utför alltid denna behandling väldigt professionellt och våra patienter får en tand som fungerar i många år framöver. Möjligheterna till en lyckad rotbehandling är mycket goda om tanden inte är alltför trasig.

Alternativ till rotfyllning

Det alternativ som finns till att inte utföra en rotfyllning när patienten behöver detta är helt enkelt att dra ut tanden. Detta är något som självfallet många patienter inte vill. Syftet med att utföra en rotbehandling är helt enkelt att patienten inte ska uppleva några besvär med tanden och kunna få behålla tanden, det finns därför bara ett alternativ till rotfyllning och det är att dra ut tanden. Detta är något som vi inte rekommenderar när det idag finns väldigt bra möjligheter att få hjälp hos en tandläkare. Detta är en möjlighet som vi verkligen borde ta vara på! Det bästa är alltså att utföra en rotfyllning och när behandlingen är färdig reparerar tandläkaren tanden eller gör en rotfylld krona.

Är rotfyllning farligt?

Många tror att rotfyllning är väldigt smärtsamt och farligt, men så är inte fallet! Rotfyllning är en behandling som vi utför på många patienter varje år. Detta är som sagt en behandling som utförs för att patienten ska slippa dra ut tanden och anses som mycket positivt. Vi säkerställer självfallet toppkvalitet när vi utför våra behandlingar och vi tar alltid hand om våra patienter med största omsorg. Vi vet att det efter behandling kan uppstå lite ömhet men detta brukar snart gå över. Vi brukar rekommendera patienterna att ta en värktablett om denne anser att smärtlindring behövs, detta är absolut inget krav då majoriteten av patienterna inte alls upplever några besvär efter rotbehandlingen. Däremot så uppmanar vi alltid patienten att kontakta oss om tanden skulle vara öm under en längre tid.

Hur vanligt är rotfyllning?

Rotfyllning är en mycket vanlig behandling som görs på tusentals patienter varje år. Många människor har idag problem med tänderna och en av de vanligare behandlingarna som utförs då är just rotbehandling. Det finns många anledningar till att behandlingen blir aktuell, en tand kan exempelvis vara känslig för temperaturväxlingar och detta gäller särskilt kyla men även värme. Man kan även upptäcka att en tand behöver rotfyllas på andra sätt, exempelvis att tanden ömmar eller värker när man tuggar och biter. Det finns även patienter som upplever smärta på något helt annat ställe än just i själva tanden. Patienter har uppgivit att de har ont i örat, tinningen, ögat eller nacken men det har slutligen visat sig att det är tanden som behöver behandlas. Rotfyllning är avslutningsvis en mycket vanlig behandling men det kan svårt att upptäcka som privatperson att det är just rotfyllning som är aktuellt. Därför är det alltid bra att uppsöka en tandläkare så fort man känner smärta eller obehag i munnen eller runt käkarna..

Root Filling Treatment

Ring oss:

_________________

Maila oss:

info@novodental.se

_________________

BOKA TID ONLINE

Vad har du för frågor? Skriv i nedan så återkommer vi snarast.

Behöver du hjälp? Boka tid!BOKA TID ONLINE